Jesteś tutaj    /   Do czytania dzieciom    /   Czytam i polecam    /   Noskawery    Drukuj
POLECAMY

 

Nowości na

Złotej Liście

Fundacji ABCXXI- Cala Polska czyta dzieciom
 

Małgorzata Kur

Kot na medal


Henio Pies ( Lena Ledoff, Przemysław Dąbrowski )

   My, psy, czyli czapka admirała Yamahoto


 

Katarzyna Ryrych

Łopianowe pole


Paweł Beręsewicz "Noskawery"

 

 

Wydawnictwo  Literatura

Łódź 2013

Wiek + 7

 

 

Coraz więcej, coraz młodszych dziewczynek zostaje wciągniętych w sferę mody, wizerunków i takiego typu zachowań, które każą im być trendy. Zuzia, bohaterka „Noskawery”, też chciałaby mieć Kartę Członkowską Klubu Zapraszanych. Niestety wraca do domu bez różowej koperty, jaką została obdarowana ta „fajniejsza” połowa dziewczyn z klasy. Babcia Marta rosołkiem próbuje rozgrzać duszę wnuczki. Pomogło tylko na chwilkę, bo przecież babcia nie może sprawić, żeby Zuzia miała na nosie najmodniejsze noskawery i była zapraszana do Gośki.

To pierwsze, jednak się babci udaje, wszak od zawsze była zaprzyjaźniona z maszyną do szycia. Nie są to jednak „te”, to znaczy markowe noskawery.

W szkole Zuzia przeżywa prawdziwy dramat odrzuconej.

W tym samym czasie, na innej szerokości geograficznej, za oceanem, obserwujemy Vittoria Benetiego, kreatora mody. Z rozmachem wkraczamy w świat nieziemsko bogatego, zepsutego i amoralnego Cesarza Mody. Przyglądamy się mechanizmom korporacyjnych zachowań i generowania zysków.

Czy możemy obronić się przed manipulacją?

Czy przed takim światem ma szansę obronić się sama nastolatka?

Wszyscy potrzebujemy zdrowej dawki sceptycyzmu i krytycznego dystansu wobec medialnych mitów. Paweł Beręsewicz obnaża czytelnikom schematy działania modowego i medialnego świata, któremu zależy tylko na tym, abyśmy się stali konsumentami różnych produktów. Cały ten interes by się zawalił, gdyby zaniechana została szalona praca napędzania potrzeb, wytwarzania pragnień i generowania lęków, którymi karmi się konsumpcyjny model życia. W ten oto sposób pytanie:” czy uważasz, że jestem trendy?” staje się powodem, dla którego wydajemy mnóstwo pieniędzy. Dziewczynki są na ten język szczególnie podatne. Bierze się to z potrzeby akceptacji i zachwytu, której w tym czasie szczególnie dużo potrzebują.

Dziękuję Autorowi, ojcu nastolatki, który uświadamiając czytelniczkom zasady rynku i reklamy, pomógł im uzyskać wiedzę. A w tych sprawach wiedza to władza- siła do sterowania własnym życiem.

                                                                                            Krystyna Adamczak

Krystyna Adamczak jest księgarzem, prowadzi niezwykła księgarnię     " Z Bajki" w Poznaniu, jest tez Członkiem rady Literackiej Fundacji ABCXXI

 
Polecamy

 

 

 

Program RodzinneCzytanie.pl dofinansowano
ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


 

Czytam mojemu dziecku
Najważniejsze powody, dla których czytam mojemu dziecku to: (można wybrać trzy odpowiedzi)





 

 

Projekt zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Projekt graficzny strony: Anita Głowińska; wykonanie: InforpolNET