Scenariusz spotkania Klubu Czytających Rodzin
w oparciu o książkę z serii „My little Pony – Na farmie”.
07.03.2017 r.
Cel ogólny:
rozbudzanie zainteresowań książką, promowanie czytelnictwa, prawidłowych postaw społeczno – moralnych.
Cele operacyjne:
Dziecko:
słucha uważnie czytanego tekstu,
wypowiada się na temat utworu, odpowiada na zadane pytania,
potrafi nazwać uczucia i je rozpoznawać,
dba o właściwe relacje z innymi,
rozumie znaczenie zgodnego współżycia troski i przyjaźni, i empatii,
wymienia cechy dobrego przyjaciela,
potrafi nawiązać prawidłowe relacje z rówieśnikami,
wspólnie spędza czas z rodzicami.
Metody:
Metoda słowna (czytania wrażeniowego)
Czynna
Oglądowa
Formy:
Zbiorowa
Indywidualna
Pomoce dydaktyczne: książka „Na farmie”, kostka i tablica z objaśnieniem kolorów na kostce „Nasze emocje”, materiały plastyczne do wykonania plakatu: brystol, mazaki, klej, sentencje o przyjaźni, kredki, list od Twilight Sparkle, płyta CD z muzyką
Przebieg spotkania:
W tle słychać piosenkę „Mój mały kucyk”, rodzice wraz z dziećmi zbierają się w sali.
1. Przywitanie dzieci i rodziców i prośba o zajęcie miejsc w kole. Krótka prezentacja przyniesionych przez dzieci zabawek z My little Pony. Pytanie do dzieci na temat tego, jaką opowieść dziś usłyszą?
2. „Na farmie” – słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela. Po wysłuchaniu utworu rozmowa z dziećmi na temat jego treści.
3. Zabawa „Prawda czy fałsz?” – nauczycielka rozdaje dorosłym kartki z opisanymi zachowaniami, które mają przeczytać na głos. Dzieci wybierają prawidłowe zachowania przyjaciela (klaskanie - prawda, tupanie - fałsz):
- pomaga w trudnych chwilach
- umie pocieszyć smutnego kolegę
- kłamie
- można na nim polegać
- przezywa innych
- często się obraża
- potrafi się dzielić
- jest koleżeński
- zawsze mówi prawdę
- skarży
- jest złośliwy
- jest troskliwy
4. „Nasze emocje” – zabawa z kostką. Nauczycielka przedstawia kolorową kostkę oraz tablicę z opisanymi do niej emocjami (każdy kolor oznacza inną: złość, smutek, radość, strach, zdziwienie). Zadaniem jest przedstawić wylosowaną emocje najlepiej jak się potrafi.
5. „List od Twilight Sparkle – Księżniczki przyjaźni”
Kochane dzieci!
Dowiedzieliście się dzisiaj, że warto mieć przyjaciela.
Taka osoba pomoże nam w trudnej chwili, wysłucha i pocieszy gdy smutno.
Podzieli się z nami tym co ma, i pamięta o naszych urodzinach.
My możemy odwdzięczyć się przyjacielowi robiąc coś specjalnie dla niego.
Mam do Was prośbę, stwórzcie wspólnie z rodzicami plakat przyjaźni opisujący prawdziwego przyjaciela, tak, żeby każdy wiedział jaki powinien on być.
Przesyłam pozdrowienia,
Wasza Księżniczka Przyjaźni Twilight Sparkle
6. Stworzenie „Plakatu Przyjaźni”– pracę tworzą rodzice wspólnie z dziećmi.
7. Zaproszenie dzieci na poczęstunek.
8. „Sympatyczny gest przyjaźni” – rodzice dostają zadanie domowe, aby wspólnie z dzieckiem stworzyć swój gest przyjaźni i zaprezentować go na następnym spotkaniu przed grupą.
Opracowała: mgr Anna Maria Potęga